Daphne stuurde me een tijdje terug een recensie van een boek over bedrijfsnamen, 16 juni 2007 in de FEM Business. Dank voor de link, ik vond daardoor nog wat meer informatie over de interessante materie.
In De Bedrijfsnamenfabriek merkt auteur Erwin Wijman dat gloeilampenfabriek Philips anno 2007 waarschijnlijk Anton genoemd zou zijn, want voornamen zijn big business.
Eerder al schreef ik een post over voornamen-als-tijdschrift (Jan, Ton, George, Jantje, Carl, Catherine, Katrien, Sen, Jackie, Tina, Linda, Anna, Eva), maar ook op andere plaatsen duiken de voornamen op: van online supermarkt Albert tot schoenwinkel Sacha.
Wijman is niet gecharmeerd van “nietszeggende potjeslatijnnamen” als Agora, Alatus, Altra, Altrecht, Alysis, Amarant, Amarantis, Amphia, Antaris, Arcadis, Arcares, Arcuris, Athlon, Atradius, Atrium, Avans, Axion, Cedris, Dedicon, Dignis, Durion, Edon, Essent, Evides, Exendis, Exerion, Frion, Fundeon, Hydron, Kendrion, Lentis, Nuon, Odion, Saxion, Symbion, Syndion, Tirion, Tridion, Trigion, Vérian en Vitens.
Onze Taal schreef al eens over de COR-bedrijven: Coralis, Corio, Cordaan, Cordares, Corus, Coris, Cores!, Cordes, Cordis, Cordys, Corbis, Corbis Plus, Cordius, Cordaid, Corelio, Cordial, Corendon, Corporate Express.
Ook “typografisch geweld” met de Q (Q-Park, Qurium, WinQ), het uitroepteken (Bastogne!, Goede Start! Idee! Lief! Leef! Sp!ts Volumia!), de i-pod klonen (iPing, iWink, iWorks, ibuildings, iMerge, iMedia, iToko, ilocal, iZingo en iTechnetwork), de maXXimaal-trend (Maxx, Maxx, Maxx, Maxx, Maxx Tours, Maxx Vastgoed, Maxx-XS, HairMaxx, RenteMAXX, Keukenmaxx, Automaxx, Euromaxx, Maxximum, Maxximap en WebMaxx..!!, Boxxed, De Boxx, Coolboxx, XXODD, KINXX, Hak MiXxx, XXX Radio, XXXS, iXXXi, XXXX? Wie tussen XS4ALL, ALLXS, LIVEXS, NightLiveXS, X-S2, XS2, XS2-School, EnergyXS, InfraXS, MarketXS) en het “internet-esperanto” (Zoook, Zooof, Moofz, Swoot, Smootsy, Zoover, Qoop, iBood, Boober, Boomr, Whoozz) kan zijn goedkeuring niet wegdragen.
Als je creabea bent dan kom je terecht in een fabriek: de Westergasfabriek, de Cultuurfabriek, de Van Nelle Ontwerpfabriek, de Caballero Fabriek, de Puddingfabriek, Fietsfabriek, Espressofabriek, DeFabrique, De Fabriek, De Lichtfabriek, De Nederlandsche Cacaofabriek, De Azijnfabriek, De Timmerfabriek en De Verkadefabriek (waarin ook de Kinderkunstfabriek zit).
En net als in kindernamenland (Fiene, Teun) is er bij de bedrijven de retrotrend, die leidt tot namen als De Bakkerswinkel, het Ketelhuis en Neerlands Glorie.
“Als er iets gemaakt of verkocht wordt, is het in De Merkplaats, De Taalwerkplaats, De Woonplaats, Folderplaats, Maakplaats.nl, Marktplaats, Mediamarktplaats, Offerteplaats, Plaats.nl, WBS Werkplaats of ZoekPlaats.nl.”
Volgens Wijman zijn de merknamenbureaus (zoals de Merkplaats, oh ironie) schuldig aan het verzinnen van dit soort trendvolgende en niet-onderscheidende kopienamen, daarbij aangemoedigd door conservatieve managers bij de betreffende bedrijven.
Blijkbaar zijn opdrachtgevers die een naam voor hun bedrijf moeten verzinnen niet anders dan ouders die met een naam voor hun kind op de proppen moeten komen: allemaal schaapjes 🙂
Link: De Bedrijfsnamenfabriek, trends en kuddegedrag (Erwin Wijman, uitgeverij Nieuw Amsterdam)